HIVENTURES INVESTUJE DO SPOLOČNOSTI GREENSTIC, ABY SA PRESADILA V STREDNEJ EURÓPE
Spoločnosť Greenstic Kft (Greenstic) investuje približne 550 miliónov forintov do svojho rastu vďaka investícii spoločnosti Hiventures zo skupiny MFB. Ekologický distribútor reštauračného vybavenia na jedno použitie rozširuje svoju činnosť v regióne a zároveň sa usiluje o to, aby sa sektor stravovania stal ekologickejším a aby si osvojil model obehového hospodárstva.
Spoločnosť Greenstic je popredným distribútorom a zmluvným výrobcom jednorazových, ekologických obalových materiálov, stolového riadu a príborov v Maďarsku, ktorý dodáva výrobky mnohým veľkoobchodom, významným festivalom, plážam, podujatiam a reštauráciám.
"Keď sme v roku 2019 začínali, povedali sme si, že chceme k sektoru HoReCa pristupovať z obchodného hľadiska. Vedeli sme a chápali sme, že nemôžeme nahradiť plast niečím, čo nie je tak použiteľné ako plast (netesní, neudrží teplo, nedajú sa ukladať na seba atď.) a je to aj drahšie. Chápeme, že plast je z trhu vytláčaný regulačnými predpismi aj očakávaniami spotrebiteľov, a hľadáme najlepšie výrobky dostupné na svetovom trhu. Takúto stratégiu sme načrtli investorovi, ktorý chce financovať domácu a medzinárodnú expanziu podľa tejto stratégie, ale základy zostávajú rovnaké," povedal Márton Báti, zakladajúci generálny riaditeľ spoločnosti Greenstic.
Trh s ekologickými obalmi v posledných rokoch dynamicky rastie, pričom priemerná ročná miera rastu najväčších domácich hráčov za posledné štyri roky presiahla 24 % a ich kumulatívny obrat dosiahol viac ako 99 miliónov eur. V súlade s tým dynamicky medziročne rastú aj obchodné výsledky spoločnosti Greenstic, ktorá od svojho vzniku v roku 2019 zvýšila svoj obrat na štvornásobok a v minulom roku začala medzinárodnú expanziu, keď založila dcérsku spoločnosť v Rumunsku a nového franšízového partnera na Slovensku.
"Nahradiť plast nie je jednoduchá úloha: nejde o to, aby sa doteraz používaná tácka na guláš alebo iné plastové nádoby nahradili ekologickou alternatívou naraz, ale aby sa pre každé použitie našlo iné riešenie. Iné riešenie ponúkame, ak sa jedlo podáva na svitaní a môže zostať v škatuli niekoľko dní, iné, ak sa doručuje kuriérom, iné, ak ide najmä o polievku. Takmer každá situácia si vyžaduje iné riešenie. Našim partnerom v tom pomáha naša národná predajná sieť: diskutujú presne o tom, čo je potrebné, my prinášame vzorky, robíme zmeny na základe spätnej väzby. Podľa našich skúseností je tento prístup konzultanta/odborníka veľmi žiadaný, mnohí partneri uvádzajú, že si objednali niečo, čo podľa opisu vyzeralo správne, ale boli sklamaní. Nie preto, že by bol výrobok nekvalitný, ale preto, že nie je vhodný na dané použitie," zdôraznil Márton Báti.
Očakáva sa, že regulačné prostredie a spotrebiteľské trendy budú ďalej zvyšovať dopyt, preto spoločnosť Greenstic použije investíciu vo výške 1,5 milióna eur od spoločnosti Hiventures na rozšírenie výrobných a logistických kapacít svojich maďarských, slovenských a rumunských podielov a na rozšírenie svojej produktovej a zákazníckej základne, čím sa ďalej posilní jej pozícia na trhu.
"Naším cieľom je stať sa popredným dodávateľom ekologicky zodpovedných obalových materiálov v strednej Európe a zároveň reformovať sektor gastronómie, spájať environmentálne záujmy s prvkami praktickosti a dizajnu, spotrebiteľskými a regulačnými požiadavkami a vytvoriť tak jedinečný a spoľahlivý sortiment výrobkov a služieb." - zhrnul Márton Báti.
Gastro-reformátori sledujú aj životnosť výrobkov po skončení ich používania. Ich kompletné služby zahŕňajú biologické kompostovanie použitého riadu ich zákazníkov, čím podporujú model obehového hospodárstva v sektore HoReCa.
"Okrem jasných trhových úvah a ekologicky uvedomelých cieľov bol dôležitým faktorom pri rozhodovaní o investícii skúsený manažment spoločnosti Greenstic," zdôraznil Dénes Szluha, vedúci oddelenia start-upov v spoločnosti Hiventures, ktorý už má za sebou úspešný exit vo finančnom sektore. "Ako investorovi sa vždy ľahšie spolupracuje so zohratým tímom na rovnakej vlnovej dĺžke, čo je tiež kľúčovým faktorom úspechu, keďže úspech startupu často závisí od súladu jeho členov," dodal.
Okrem domáceho a medzinárodného vývoja plánuje spoločnosť Greenstic vybudovať aj vlastné výrobné kapacity, aby v budúcnosti ešte viac zefektívnila svoju činnosť.